Wednesday, September 17, 2008

Testimoni tentang baja Vermikompos RSS AGRO dari UKM





Latar Belakang Syarikat

Syarikat RSS AGRO FARM telah ditubuhkan pada 11 Julai 2008 dan objektif utama penubuhan adalah demi menyahut seruan kerajaan ke arah “Pertanian adalah Perniagaan”. Perniagaan utama RSS AGRO FARM adalah menternak & memasarkan cacing dan baja kompos cacing/vermikompos.
Syarikat juga komited dengan matlamat kerajaan yang mahukan pengunaan baja organik sepenuhnya pada tahun 2010. Pasaran untuk baja organik bermutu tinggi yang sangat luas mendorong syarikat ini untuk membekalkan baja kompos untuk pasaran Malaysia di samping membantu menjaga persekitaran dengan pengurangan penggunaan baja kimia.





Prospek Projek Ternakan Cacing




Penternakan cacing boleh mendatangkan hasil yang lumayan jika diselia dan diurus dengan baik kerana selain baja kompos cacing itu sendiri boleh dijual di pasaran. Harga pasaran bagi kompos cacing/vermikompos selepas diperoses ialah RM 4.00, manakala bagi cacing pula ialah RM 180/kg dan air siraman cacing ( Worm Tea) pula ialah RM 10.00/liter
Selain itu cacing sendiri ialah sumber protin yang tinggi, ia boleh dijadikan makanan ternakan seperti ayam. Cacing juga digunakan dalam proses pembuatan kosmetik dan menjadi ramuan untuk perubatan. Di negara maju cacing digunakan sebagai agen pemusnah sampah organik.Telah banyak estet besar menjalankan kajian tentang pengunaan baja cacing ke atas pokok getah dan kelapa sawit tetapi memandangkan bekalan baja cacing sangat terhad maka usaha ini tidak dikomersilkan.



Harga Baja Kompos

1 kg = RM4.00

5kg = RM 18.00

10kg = RM 35.00

50kg = RM 160.00 dan ke atas

1 tan = RM 2,500 @ RM2.50/kg

Harga semasa cacing induk = RM 180/kg ( cacing merah / cacing rimau )
= Afrika Night Crawler (RM 300) Harga boleh dirunding
Jika pembelian melebihi 10Kg keatas.

Carta Organisasi Syarikat

Pengarah Urusan : Muhamad Rosdi Abu Bakar
Pengurus Besar : Mohd Sawfiee Abu Bakar
Setiausaha : Salmah bt Nanyan
Pengurus Operasi : Mohd Sabri Abu Bakar
Pengurus Cawangan :Abu Bakar Yaakob



Produk Syarikat

Syarikat kami membekalkan cacing dan baja kompos cacing pada harga yang kompetetif dan berkualiti tinggi. Kami juga membekalkan medium untuk cacing kepada yang berminat.Kami akan membekalkan khidmat nasihat tentang penjagaan cacing dan aspek teknikal kepada pembeli yang membeli cacing dengan syarikat kami.
Kami juga sedang dalam proses membuat mesin mekanikal untuk proses penapisan baja kompos dalam lingkungan harga yang mampu milik dan sangat efisen.Kami akan paparkan dalam laman web kami sekiranya segala kajian dan penyelidikan tentang mesin penapis berjalan lancar dan sedia untuk dijual kepada umum.

Alamat Syarikat

Untuk sebarang pertanyaan dan urusan sila hubungi kami yang beralamat seperti di bawah :
No 207 Felda Mayam,
28300 Triang,
Pahang Darul Makmur.

Mohd Sawfiee Abu Bakar : 019-9829455
No Telefon : 09 2484060.
RSS AGRO FARM ( Felda Mayam)

No comments: